Steni pryder turistveiprosjekt
Atlanterhavsveien er kanskje bilistenes største attraksjon her i landet. På Eldhusøya har arkitektene hos Ghilardi + Hellsten skapt en rasteplass som er et utfartssted i seg selv.
I et landskap der sjøen dominerer, slynger Atlanterhavsveien seg mellom øyer, holmer og skjær. Ytterst i havgapet mellom Molde og Kristiansund har bilistene gode grunner til å ta seg en pause på Eldhusøya. Der kan de gå tørrskodd på en 700 meter lang sti i rustfritt stål som bølger seg gjennom landskapet - og nyte den vakre utsikten.
Reflekterer landskapet
- Prosjektet på Eldhusøya hører til Statens Vegvesens nasjonale turistvegprosjekt, et prosjekt som skal markere markante destinasjoner som viser fram det norske landskapet, sier arkitekt og partner i Ghilardi + Hellsten Arkitekter, Erik Stenman.
Og det er nettopp landskapet i vid forstand som har vært en førende idé i konseptet.
- Vi var opptatt av at utformingen av prosjektet på Eldhusøya baserer seg på et forhold til stedet der landskapet, veien og brua sammen etablerer det utgangspunktet vi forholder oss til.
Vi ønsket at fasaden skulle ha et kontekstuelt motiv som kan, om noen ønsker det, tolkes som en sildestim.Arkitekt Erik Stenman, Ghilardi + Hellsten Arkitekter
Du kan gå tørrskodd på en 700 meter lang sti i rustfritt stål som bølger seg gjennom landskapet.
Kveldsstemning langs Atlanterhavsveien.
Tøft klima
Den 700 meter lange stålstien rundt øya fører deg innom en 180 meter lang fasade. Bak fasaden, som også er en støttemur, ligger det en 150 kvadratmeter stor servicestasjon med en liten kafe, informasjon og toaletter.
- Vi ønsket at fasaden skulle ha et kontekstuelt motiv som kan, om noen ønsker det, tolkes som en sildestim, forteller Stenman. Ved valg av materialer var det en forutsetning av disse var motstandsdyktige mot vær og vind.
- Det kan være voldsomt der ute i havgapet når sjøen slår inn, sier han.
En sildestim?
Ingen like plater
Steni's fasadeplater har de egenskapene som er nødvendige for å møte de klimatiske utfordringene.
- På treårs-kontrollen stod platene like fint, sier Stenman.
Samtidig hadde Steni en løsning som ga fasaden den estetiske utformingen arkitektene ønsket seg. De kunne tilby individuell fresing av mønsteret.
- Ingen av platene er like, så det ble litt av et puslespill, sier Stenman.
Han mener at det er egenskaper som gjør fasadeplatene spennende å jobbe med.
- Mulighetene til å frese alle platene ulikt påvirker uttrykket, sier han og forteller at Ghilardi + Hellsten Arkitekter valgte å bruke Steni Colour
Det spennende mønsteret kan også sees fra innsiden.